Wat is een burn-out?

29/08/2019 Robert de Bruijn

De definitie van een burn-out is eigenlijk vrij letterlijk de vertaalde betekenis. Als je een burn-out hebt, ben je opgebrand. Je voelt je lichamelijk en geestelijk totaal uitgeput. Het overkomt veel mensen. Volgens cijfers van TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben 1 miljoen Nederlanders burn-out klachten.​

 

 

Stress
Stress is ongezond. Tenminste, wanneer je deze stress te lang voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Die spanning kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld constant te hoge werkdruk, problemen op je werk, spanning in de familie of een combinatie van factoren. Stel je jezelf nou te lang bloot aan de situatie die stress veroorzaakt, dan kan dit ervoor zorgen dat je overbelast en uitgeput raakt. Uiteindelijk kan dit leiden tot een burn-out. 

 

 

 

Klachten
Een burn-out, vaak werkgerelateerd, is dus eigenlijk het gevolg van langdurige stressklachten die steeds erger geworden zijn en waaraan je te weinig aandacht hebt besteed. Je huisarts of de bedrijfsarts stelt vast of je een burn-out hebt. Bij een burn-out heb je lichamelijke en psychische klachten. Gevoelens van vermoeidheid en uitputting staan sterk op de voorgrond. De klachten die je ervaart beperken je in je dagelijks functioneren: op je werk, thuis en/of in je sociale leven.


Lichamelijke klachten

  • Extreme vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Hoofdpijn
  • Maagpijn
  • Darmklachten
  • Duizeligheid
 
Psychische klachten

 

  • Piekeren
  • Erg moeilijk kunnen ontspannen
  • Je opgejaagd voelen
  • Prikkelbaarheid
  • Somberheid
  • Huilbuien
  • Lusteloosheid
  • Niet meer kunnen genieten van dingen
  • Angstklachten
  • Slechte concentratie, vergeetachtigheid
  • Gebrek aan zelfvertrouwen
  • Schuldgevoelens
 
 

 

Behandeling
Een burn-out heeft (gelukkig) een gunstig natuurlijk beloop. Dit betekent dat wanneer je rust neemt, de klachten uiteindelijk vanzelf verminderen. Maar, om herhaling te voorkomen, is het erg belangrijk om voor jezelf in kaart te brengen welke omstandigheden tot zoveel stress hebben geleid. Neem je teveel hooi op je vork? Ervaar je problemen op je werk? Wil je alles altijd perfect doen? Misschien is het een combinatie van meerdere factoren. Als je weet wat je klachten veroorzaakt, kun je daar een passende oplossing bij zoeken. Je huisarts, een bedrijfsarts of een psycholoog kan je hierbij helpen. Of: een burn-out coach!

 

Burn-out coach opleiding bij NHOC
Zou jij graag mensen helpen om te leven met minder stress? Wil je ervoor zorgen dat iemand weer goed in zijn of haar vel zit en zich sterker voelt dan ooit? Volg dan de opleiding tot burn-out coach. Tijdens de opleiding leer je de juiste gesprekstechnieken en ontspanningsoefeningen om mensen te helpen weer grip te krijgen op hun leven. Door de juiste vragen te stellen en te bepalen welke manier van denken voor iemand werkt, ontstaat een goed beeld van de oorzaken van een burn-out en hoe een terugval kan worden voorkomen.

Wil je liever iemand op een andere manier weer in balans brengen? Kijk dan eens bij onze andere opleidingen binnen het thema Evenwichtig Leven.


relatedBlogs

Studenten in de kijker: Katrijn Vanwynsberghe en Isabel De Beleyr

Leer jezelf kennen via Yoga

CVA, het perfecte opstapje naar een mooie toekomst!


previousLabel

Word jij de nieuwe Instagram influencer?

nextLabel

5 geweldige redenen om een nieuwe opleiding te starten

mostRead


10 studietips voor onze studenten

06/05/2021

Gereglementeerde beroepen vereisen geen bekwaamheidsattest meer.

23/11/2018

Laat je baas je opleiding betalen!

21/02/2019

studyCategories


Evenwichtig Leven

Coaching

blogTags


StressBurn-outBore-outHoge werkdrukFeel good at workStresscoachBurn-outcoachBurn-out cijfersBurn-out symptomenBurn-out voorkomenStress voorkomenStress symptomenAfstandsonderwijsGroepslesThuisstudie

blogShare


fCompareCourses

fCompareMax3Courses

-
0