Hoe werkt het?

Jaarlijks volgen vele duizenden studenten een opleiding aan De Ondernemersschool. Hieronder bespreken we in tien stappen hoe je jouw opleidingstraject het best aanpakt om er een succes van te maken. Start je zoektocht alvast met het overlopen van het stappenplan:

Stap 1: Bepaal jouw interesse

Ga van start door je favoriete onderwerpen te bepalen. Blader door onze thema's en zoek de perfecte opleiding. Onze opleidingsconsulenten staan altijd voor je klaar om je zo goed mogelijk te begeleiden!

Stap 2: Bepaal je niveau

Beginners kiezen best voor een opleiding waar geen voorkennis voor nodig is. Je kan op elk moment een vervolgopleiding gaan volgen. Neem zeker ook een kijkje bij de allround opleidingen waar je evolueert van beginner tot expert.

Stap 3: Kies voor werkzekerheid

Alle opleidingen zijn afgestemd op de behoeftes van de arbeidsmarkt. Bepaal in welke sector je aan de slag wil en maak voor elk van je gekozen thema's een lijstje van welke opleidingen je kansen op werk aanzienlijk verhogen.

Stap 4: Kom je cursus inkijken

Op onze secretariaten staan onze opleidingsverantwoordelijken voor jou klaar om vragen te beantwoorden en samen met jou je favoriete cursusboek door te nemen. Zo weet je exact wat je te wachten staat. Je kan op elk moment langskomen tijdens onze openingsuren om je cursus in te kijken.

Stap 5: Verzamel informatie

Twijfel je nog tussen enkele opleidingen? Neem de webpagina's van alle opleidingen uit je lijstje nog eens grondig door en lees de infobrochure en/of het proefhoofdstuk. Bij de Ondernemersschool kan je handig in één oogopslag twee of drie opleidingen met elkaar vergelijken. Zo kan je nog eens snel en eenvoudig alle troeven van elke opleiding bekijken!

Weetje: Je kan perfect een stage combineren met je opleiding. Van zodra je een stageplek hebt gevonden, bezorgen onze opleidingsconsulenten je onmiddellijk een stageovereenkomst.
Stap 6: Kies de studiemethode die bij je past

Bij de Ondernemersschool heb je de mogelijkheid om te studeren waar en wanneer je zelf wilt. Je hebt de keuze uit ons aanbod aan groepslessen, thuisstudies of virtual classes.

Binnen elke studiemethode ben je voorzien van hoogkwalitatief materiaal en krijg je de beste persoonlijke begeleiding van professionele docenten. Je hebt ook altijd toegang tot eCampus voor extra oefeningen en documenten.

Weetje: Bij een thuisstudie krijg je één jaar persoonlijke begeleiding van je docent. Volstaat één jaar niet voor jou? Dan kan je je begeleiding voor slechts €99 met een jaar verlengen! Zo heb je nog meer tijd om je beter voor te bereiden op het examen.

Stap 7: Kies je startdatum en locatie

Al onze opleidingen worden meerdere keren per jaar ingepland op verschillende locaties. Zo ben je zeker van een startdatum bij jou in de buurt. Bekijk hier alvast een volledig overzicht van alle startdata!

Stap 8: Schrijf je in!

Heb je een opleiding gekozen? Schrijf je dan vervolgens online in. Nadat je het inschrijvingsformulier hebt ingevuld, krijg je een betaaluitnodiging. Nadat je deze betaling hebt uitgevoerd, ben je definitief ingeschreven voor deze cursus en heb je toegang tot eCampus.

Stap 9: Leg je examen af

Klaar om examen af te leggen? Bij groepslessen en virtual classes leg je meestal examen af tijdens de laatste (online) les. Volg je een thuisstudie? Maak dan een afspraak met het secretariaat, zodat zij je examen kunnen voorbereiden. We zijn zeer flexibel: je kan je examen bijna elke werkdag afleggen op de examenlocatie van jouw keuze.

Als je een thuiscursus volgt, beslis je zelf wanneer je examen komt afleggen. Weet dat je tot vijf jaar na inschrijving van je cursus het recht hebt om examen af te leggen. Ben je niet geslaagd voor het examen? Dan kan je perfect een herexamen afleggen.

Bij een aantal opleidingen ga je examen afleggen bij de 'Centrale Examencommissie'.

Dit is het geval bij:

Gereglementeerde beroepen: In dat geval leg je examen af bij de 'Centrale Examencommissie Economie en Middenstand' in Brussel' om je vestigingsattest te behalen waarmee je je als zelfstandige kan vestigen.

Secundair onderwijs: Hiervoor leg je examens af bij de Examencommissie van het 'Secundair Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap', zodat je jouw officiële diploma van het secundair onderwijs behaalt.

Stap 10: Diploma!

Geslaagd voor je examen? Dan krijg je snel je waardevolle diploma toegestuurd. Al onze diploma’s vormen een fikse meerwaarde op de arbeidsmarkt, of je nu start als zelfstandige of aan de slag gaat als werknemer.

Veel succes!

Heb je nog vragen? Bekijk onze FAQ of neem contact op met het secretariaat.